Torghatten

Sted: Brønnøy

Oppdragsgiver: Statens Vegvesen Turistvegseksjonen

Samarbeidspartner: Atelier Oslo

Areal: 3280 l.m. sti

Status: Under bygging

Torghatten ruver som en spesiell attraksjon langs strekningsprofilen for Nasjonal turistveg Helgelandskysten sør. Hit kommer turister fra hele verden for å vandre opp til hullet gjennom Torghatten. Stien opp og gjennom hullet var i dårlig stand og vanskelig å vedlikeholde pga blant annet tilsig fra fjellsidene som gravde ut og ødelagte stien. Stien var bratt, ulendt og stedvis svært smal og var for trang når mange turister kom samtidig. Det var heller ikke en sammenhengende sti rundt og gjennom hullet. Østengen & Bergo fikk oppdraget med å ta tak i dagens problemstillinger og planlegge utforming og plassering av ny sti og tiltak rundt Torghatten med mål om å legge til rette forholdene slik at naturopplevelsen rundt en av Norges mest kjente naturskapte attraksjoner skulle bli ytterligere forsterket.

Prosjektet tar for seg et nytt serviceområde med en samlingsplass, servicebygg og parkering, sti opp til Torghatten «hullet» fra både øst og vest, stistrekning gjennom selve «hullet» og en universelt utformet kyststiforbindelse som kobler hele strekningen og området sammen. Der det er flott utsikt eller spennende lokaliteter har vi foreslått ulike raste- og oppholdsplasser langs stien.

Vi har vektlagt en utforming som underordner seg de geologiske og landskapsmessige forholdene, slik at den ikke tar fokus fra den flotte naturen, og selve attraksjonen. Det er foreslått stistrekninger utformet vekselvis i lokal naturstein og grus, etter vurderinger av vann- og terrengforhold. Det har vært viktig i prosjektet å lede vann vekk fra stien, og bruke det som en ressurs istedenfor at vannet ødelegger stien, slik det gjør i dag. Det er derfor foreslått vannrenner med en variert utforming tilpasset stistrekkenes ulike karakter. Mål for prosjektet har vært å tilrettelegge for en trygg og tilgjengelig stitrasé som byr på fantastiske naturopplevelser, så vel som undring, forskning og undervisning, og som kan ta høyde for en fremtidig økt bruk av stien