Nasjonalmuseet

Sted: Oslo

Oppdragsgiver: Kleihues + Schuwerk/ Statsbygg

Areal: 12600 m2

Status: Ferdigstilt 2022

Østengen & Bergo var landskapsarkitekter for det nye Nasjonalmuseet på Vestbanen i alle faser av prosjektet, fra skisseprosjekt til ferdigstillelse. Prosjektet bygger videre på Kleihues & Schuwerks vinnerutkast for Nasjonalmuseet.

Det nye museet skaper urbane steder, plasser og passasjer i Oslo sentrum. Oppgaven var utformingen av disse arealene. Utearealene skal bidra til en åpen og tilgjengelig institusjon, som fingerflettes med omkringliggende offentlige arealer. Nødvendig logistikk og sikkerhetstiltak er integrert på en diskret måte. Det er tilrettelagt for bruk av vegetasjon på urbant vis, ved å benytte veggflater som vegetasjonsareal. Store deler av utearealet er opparbeidet på kjellerkonstruksjoner. Oppdraget er utført i nært samarbeid med arkitekt, tekniske rådgivere, eksterne myndigheter som Statens vegvesen, Ruter, Bymiljøetaten, entreprenør og driftspersonell. Pga. vestbanebygningene har vi også vært i hyppig kontakt med by- og riksantikvarene.

På den intime Museumsplassen mellom det nye museumsbyggets storlinjede vegger på to sider, og Vestbane- og sidebygningens mindre og mer detaljerte fasader på nordøstre side har det blitt utviklet et plassbelegg og detaljer som forener de ulike bygningenes arkitektur og atmosfære. Plassen vil få sin egen karakter, annerledes enn byens fortau som omkranser bygningen med gjenkjennelig utforming og materialbruk, og annerledes enn Rådhusplassens tilstøtende flater. Plassen fremstår som en urban plass rundt et stort tuntre, med et enkelt, fleksibelt gulv som kan romme folkeliv, faste eller midlertidige kunstverk, kaféstoler og køer. I den solrike skrenten opp til Dronning Mauds gate er det anlagt sittetrapper, som møtested eller hvile for slitne besøkende, med utsyn over forplassen. På byggets steinfasader er det plantet villvin, i tråd med byens tradisjon på sentrale stein- og murbygg. I nordvest inngår utforming av et større plantefelt som omkranser kjøreramper til Oslotunnelen.

Foto: Østengen & Bergo, og AKB Lightning